KUCHING: Tindakan vandalisme berbahaya dan cubaan mencuri kabel telah dikenal pasti sebagai punca gangguan bekalan elektrik di Jalan Tabuan di Kuching pada awal pagi Isnin, 23 September lalu.
Insiden yang ditemui pada 2.00 pagi, menyebabkan kerosakan pada voltan tinggi kabel bawah tanah yang kritikal untuk mengekalkan bekalan elektrik yang stabil di kawasan tersebut.
Sarawak Energy, melalui cabang operasi dan runcitnya, Syarikat SESCO Berhad (SESCO), segera menghantar pasukan teknikalnya untuk menilai dan membaiki kerosakan.
Sarawak Energy (SEB) menerusi satu kenyataan memberitahu, pembaikan itu berjaya disiapkan selewat-lewatnya 11.55 pagi pada hari yang sama, dengan kesan yang minimum kepada pelanggan sebagai sumber bekalan alternatif telah diaktifkan ke kawasan yang terjejas.
“Pemeriksaan mendapati kerosakan itu adalah akibat percubaan mencuri kabel.
“Laporan polis telah dibuat dan syarikat sedang bekerjasama rapat dengan pihak berkuasa untuk menyiasat insiden tersebut dan memperkukuh langkah keselamatan untuk mengelakkan kejadian pada masa hadapan,” katanya.
Vandalisme infrastruktur elektrik kekal sebagai isu yang mendesak di Sarawak, walaupun kempen kesedaran awam masih berterusan.
Sejak 2023, terdapat 303 kes yang dilaporkan, mengakibatkan kerosakan hampir RM5 juta.
“Di sebalik kerugian kewangan, perbuatan sedemikian membahayakan keselamatan awam dan boleh membawa kepada gangguan perkhidmatan yang besar.
“Mengganggu peralatan voltan tinggi juga menimbulkan risiko yang serius, termasuk kecederaan yang mengancam nyawa seperti renjatan elektrik dan melecur teruk,” katanya.
SEB komited untuk melindungi infrastruktur kritikalnya dengan meningkatkan langkah-langkah keselamatan.
“Ini termasuk meningkatkan rondaan di kawasan berisiko tinggi dan pelaksanaan sistem pemantauan lanjutan untuk mengesan capaian atau gangguan yang tidak dibenarkan,” katanya.
SEB kekal komited untuk melabur dalam teknologi moden, sistem sandaran dan meningkatkan infrastrukturnya untuk memastikan kecekapan dan kebolehpercayaan rangkaian kuasanya.
Pasukan teknikal SESCO juga sentiasa bersedia untuk pemulihan segera dalam kejadian gangguan bekalan.
Orang ramai digalakkan untuk melaporkan aktiviti yang mencurigakan kepada Pusat Khidmat Pelanggan 24 jam Sarawak Energy di 1300-88-3111 atau melalui e-mel di customercare@sarawakenergy.com dengan jaminan kerahsiaan sepenuhnya.