PUTRAJAYA: Produk usahawan luar bandar yang menyertai program Desamall@KPLB kini boleh diperoleh dengan lebih pantas menerusi perkhidmatan GrabMart dan GrabFood.
Ia susulan kerjasama strategik antara pentadbir program Desamall@KPLB iaitu ELokal Sdn Bhd dan Grab Malaysia yang dimeterai di sini, hari ini.
Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif ELokal Ahmad Shah Wahid berkata jualan melalui program Desamall@KPLB yang memasarkan produk usahawan luar bandar di platform e-Dagang seperti PrestoMall, Lazada, Shopee dan eBay, meningkat hampir 300 peratus sejak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).
Menurutnya, produk paling popular dalam program Desamall@KPLB di platform Lazada dan Shopee sejak PKP bermula ialah sambal hitam Pahang dan pelbagai pes masakan.
“Pesanan untuk barangan makanan semakin tinggi apabila Ramadan bermula dan Desamall@KPLB bersedia untuk memenuhi permintaan yang meningkat menjelang Aidilfitri minggu depan,” katanya kepada pemberita selepas majlis permeterian itu yang disaksikan Menteri Pembangunan Luar Bandar Datuk Dr Abd Latiff Ahmad.
Dalam pada itu, Ahmad Shah berkata sebagai permulaan terdapat tiga lokasi ‘pick up point’ bagi GrabMart iaitu Kelana Jaya, Putrajaya dan Batu Caves yang mana radius penghantarannya adalah enam (6) kilometer daripada ‘pick up point’.
“Lokasi ‘pick up point’ akan ditambah dari semasa ke semasa,” katanya.
Sementara itu, Abd Latiff berkata kerjasama strategik antara program Desamall@KPLB dan Grab Malaysia itu membolehkan produk luar bandar dipasarkan dengan cara yang sesuai dengan normal baharu berikutan pandemik Covid-19. – Bernama