Skip to content

UTUSAN SARAWAK

SUMBER MAKLUMAT ERA BAHARU

Primary Menu
  • LAMAN UTAMA
  • IKLAN
  • SEMASA
  • WILAYAH
    • Selatan
    • Tengah
    • Utara
  • TEMPATAN
  • NASIONAL
  • INSPIRASI
  • KESIHATAN
  • ADVERTORIAL
  • RENCANA
  • TEKNOLOGI
  • PENDIDIKAN
  • BISNES
  • MAHKAMAH
  • JENAYAH
  • KEMALANGAN
  • KEBAKARAN
  • KOLUM
  • GLOBAL
  • SUKAN
  • WBS
  • Home
  • HIBURAN
  • Demon Slayer dominasi kedudukan teratas box office Jepun
  • HIBURAN

Demon Slayer dominasi kedudukan teratas box office Jepun

Utusan Sarawak 12 hours ago
FOTO yang diambil pada 9 September 2025 ini menunjukkan seorang lelaki (kanan) berjalan melewati sebuah patung pendekar muda Tanjiro Kamado (kiri), watak utama dalam filem anime Jepun Demon Slayer, yang dipamerkan di sebuah pawagam di kawasan Ikebukuro, Tokyo. Foto AFP

TOKYO: Edisi terbaharu filem anime popular Demon Slayer telah menjadi filem kedua tertinggi kutipan box office sepanjang masa di Jepun, menurut data yang dikeluarkan hari ini, menjadikan francais mega ini menguasai dua tangga teratas dalam sejarah kutipan filem negara itu.

Demon Slayer mengisahkan seorang pendekar muda, Tanjiro Kamado, dan rakan-rakannya dalam misi membunuh iblis pemakan manusia.

Filem ini amat popular di dalam dan luar negara kerana animasi menakjubkan serta tema-tema yang dekat dengan penonton seperti persahabatan dan ikatan kekeluargaan.

Dalam tempoh 60 hari selepas tayangan, filem ini meraih kutipan tiket sebanyak 33 bilion yen (sekitar AS$224 juta) di dalam negara, menurut pengedar filem.

Ini bermakna filem ini telah mengatasi karya agung Studio Ghibli pada 2001, Spirited Away, yang mencatat kutipan 31.6 bilion yen, sekali gus menjadi filem kedua tertinggi kutipan, menurut pengesan jualan filem Kogyo Tsushinsha.

GAMBAR ini diambil pada 9 September 2025 menunjukkan papan tanda dan paparan untuk mempromosikan filem anime Jepun Demon Slayer, di sebuah pawagam di kawasan Ikebukuro, Tokyo. Foto AFP

Pencapaian ini menyusul selepas filem berdurasi 155 minit itu menduduki tangga pertama box office Amerika Utara pada hujung minggu lalu dengan rekod kutipan debut genre itu sebanyak AS$70 juta.

“Kami berharap peminat Demon Slayer akan terus berkembang,” kata pengedar Aniplex.

Dengan pencapaian terkini ini, siri ini kini hanya perlu mengatasi dirinya sendiri, selepas filem pertama pada 2020 mencatat kutipan sebanyak 40.7 bilion yen.

Filem terbaharu bahagian pertama daripada trilogi penutup siri dipromosikan secara besar-besaran di seluruh Jepun, dari iklan besar di stesen keretapi utama hingga siaran iklan televisyen tanpa henti, malah seni padi menampilkan watak Tanjiro.

“Saya menangis setiap kali menontonnya,” kata Yuri Kamada, 22 tahun, kepada AFP di Grand Cinema Sunshine, pusat anime di Ikebukuro, Tokyo, selepas kali ketiga menonton filem tersebut.

Bukan sahaja manusia, malah musuh mereka turut digambarkan dengan mendalam sehingga “saya mudah berempati dengan iblis juga,” katanya sambil meluahkan rasa bangga sebagai warganegara Jepun terhadap filem itu.

Asal usulnya dari karya artis komik Koyoharu Gotouge dan dianimasikan oleh studio Ufotable, Demon Slayer sering dipuji kerana menetapkan standard baru dalam sinematografi anime.

Kesan visual yang memukau memenuhi filem terbaru ini, menampilkan pertempuran akrobatik pantas dan berkuasa dengan iblis di sebuah istana kaleidoskopik yang mempunyai bilik tak terhingga.

Kebolehaksesan Demon Slayer juga membezakannya daripada siri manga lain yang lebih panjang seperti One Piece yang sudah melebihi 100 jilid.

“Berbeza dengan One Piece atau Dragon Ball, ia adalah siri yang agak pendek dengan sekitar 20 jilid, dan saya menghargai plotnya yang ringkas dan mudah difahami,” kata Reo Takagi, pelajar berusia 19 tahun dari Tokyo, selepas menonton kali kedua.

Anime mendominasi pasaran Jepun, yang mana hanya dua filem dalam senarai 10 filem tertinggi adalah aksi langsung iaitu Titanic dan filem pertama siri Harry Potter.

Sebahagian kejayaan anime juga disokong oleh peningkatan hiburan dalam rumah semasa pandemik COVID-19.

Populariti anime telah meletup di seluruh dunia dalam beberapa tahun kebelakangan ini, dengan platform penstriman seperti Netflix berlumba-lumba untuk mengambil peluang. – AFP

Tags: Hiburan

Continue Reading

Previous: Fattah, Amira sah suami isteri

Arkib

  • TERMA & SYARAT
  • PENAFIAN
  • HUBUNGI KAMI
Utusan Sarawak By Warta Niaga Sdn.Bhd | MoreNews by AF themes.