
PETRA JAYA: Seramai 58 guru yang meletak jawatan atau gagal melapor diri di bawah Pengambilan Khas Guru Sarawak bukan guru terlatih dan ketiadaan mereka tidak menjejaskan operasi sekolah di seluruh negeri.
Menteri Pendidikan, Inovasi dan Pembangunan Bakat, Dato Sri Roland Sagah Wee Inn menegaskan bahawa tanggapan kekurangan guru di Sarawak adalah “tidak signifikan”.
Beliau menjelaskan bahawa tujuh individu yang meletak jawatan dan 51 yang tidak melapor diri itu merupakan lantikan secara kontrak perkhidmatan, bukan graduan dari institut pendidikan guru atau institusi latihan formal.
“Mereka ini bukan guru terlatih. Mereka diambil di bawah Pengambilan Khas Guru Sarawak tahun lalu. Semasa pengambilan, ramai pemohon, tetapi mungkin apabila mereka mendapat tawaran kerja yang lebih baik atau atas sebab-sebab tertentu, mereka tidak melapor diri,” katanya pada sidang media di pejabat kementeriannya di sini hari ini.
Pada 18 November lalu, Pengarah Pendidikan Sarawak, Omar Mahli, berkata selain tujuh guru Pengambilan Khas Guru Sarawak yang meletak jawatan, seramai 51 calon lain tidak melapor diri semasa sesi penempatan guru baharu baru-baru ini.
Antara sebabnya termasuk menerima tawaran kerja lain, menolak penempatan, dan masalah peribadi.
Roland Sagah menjelaskan walaupun terdapat penarikan diri, sekolah-sekolah di seluruh Sarawak masih mempunyai jumlah guru yang mencukupi dan mampu menguruskan pelajar serta melaksanakan kurikulum dengan berkesan.
“Sekolah-sekolah kita mempunyai cukup guru dalam erti kata mereka mampu menguruskan pelajar dan kurikulum. Sudah tentu, kita mengharapkan kemasukan guru baharu,” katanya.
Beliau memaklumkan bahawa seramai 1,434 guru terlatih baharu dari institut pendidikan guru telah ditempatkan di Sarawak pada Isnin (17 November), sekali gus mengukuhkan tenaga kerja sedia ada.
Katanya, mereka yang diambil di bawah skim kontrak perkhidmatan berkhidmat sebagai guru sementara dan boleh memohon latihan formal kemudian.
Namun begitu, beliau menegaskan bahawa kementerian akan terus memantau keperluan penjawatan dengan teliti.
“Kita mempunyai Pengarah Pendidikan yang sangat berkemampuan untuk memantau keadaan. Jika ada kekurangan, kita akan mencari cara untuk mengisi jawatan dengan orang yang tepat, bukan sembarangan.
“Jika seseorang tidak tahu mengajar matematik, bagaimana mereka hendak menjalankan tugas itu? Kita mesti memastikan orang yang relevan mengajar demi menjaga pendidikan anak-anak kita,” tambahnya.
Sehingga November 2025, Sarawak telah menerima 1,219 guru di bawah inisiatif pengambilan khas itu, dengan 957 ditempatkan di sekolah rendah dan 262 di sekolah menengah.
Penempatan ini berjaya mengurangkan jurang kekurangan guru dengan ketara, meningkatkan kadar keseluruhan pemenuhan jawatan di sekolah kepada 98.59 peratus.
Timbalan Menteri Pembangunan Bakat, Datuk Francis Harden Hollis turut hadir.
Oleh Shikin Mahmud