
VENICE, Itali: Mengambil masa 20 tahun bagi pengarah Korea Selatan, Park Chan-wook, untuk kembali ke Festival Filem Venice dan tempoh yang sama juga diperlukan oleh pengarah veteran ini untuk menghasilkan filem terbarunya.
Pengarah ‘Old Boy’ yang mengangkat namanya ke pentas antarabangsa pada 2004 selepas memenangi Grand Prix di Cannes akan mempersembahkan filem terbaharu, No Other Choice, di Lido pada malam Jumaat.
Ia ini mengisahkan seorang pekerja syarikat kertas veteran yang diberhentikan dan memutuskan untuk membunuh pesaing berpotensi demi merebut pekerjaan baharu, dan ia merupakan salah satu daripada 21 filem yang bertanding untuk anugerah tertinggi Venice, Singa Emas.

Sebelum tayangan perdana, Park memberitahu sidang media bahawa sepanjang 20 tahun yang diambil untuk menghasilkan filem ini, dia sering berkongsi plotnya di mana sahaja.
“Tak kira ke mana saya pergi, saya akan ceritakan juga, tak kira negara mana, budaya apa, mereka semua akan dapat kaitkan dengan cerita ini. Apa yang menarik, mereka selalu berkata, ‘Oh, itu cerita yang sangat relevan dengan masa kini,'” kata Park kepada wartawan.
“Siapa saja yang berusaha mencari rezeki dalam masyarakat kapitalis moden ini, kita semua menyimpan ketakutan mendalam terhadap ketidakpastian pekerjaan,” tambahnya.
Namun, walaupun filem ini menyentuh isu sosial yang serius mengenai pekerja dan kapitalisme, gelak tawa yang kuat memenuhi pawagam semasa tayangan media, disebabkan oleh halangan yang semakin mencabar yang perlu dihadapi oleh watak utama.
VENGEANCE DAN PENGAMPUNAN
Park kali terakhir berada di Venice pada tahun 2005 dengan Lady Vengeance, babak terakhir dalam Vengeance Trilogy yang menyelami sisi gelap pengalaman manusia. Filem ini memenangi dua anugerah.
Pengarah yang mempunyai keinginan mendalam untuk membalas dendam dan memberikan pengampunan serta filemnya yang ganas atau erotik yang tidak takut mengejutkan penonton memenangi anugerah Pengarah Terbaik di Cannes tiga tahun lalu melalui Decision to Leave, sebuah thriller romantik.
Master komedi hitam ini telah menjadi pengaruh besar dalam industri filem Korea Selatan.
Thriller balas dendam berdarahnya, Oldboy, mengisahkan seorang lelaki yang dipenjarakan tanpa penjelasan dalam sebuah bilik selama 15 tahun, sebelum dibebaskan untuk mencari orang yang menyiksanya.

Filem ini dilihat sebagai pencetus kepada kejayaan komedi hitam Parasite oleh rakan senegaranya, Bong Joon Ho, yang pada 2019 memenangi anugerah di Cannes dan setahun kemudian meraih Anugerah Akademi, menjadikannya filem pertama bukan bahasa Inggeris yang memenangi Filem Terbaik.
“Hanya dengan mengakui keinginan gelap seseorang dan meneliti kewujudannya dengan tepat, baharulah kita tahu apa yang manusia sebenarnya terbuat dari,” kata Park pada Festival Filem Antarabangsa Busan pada 2021.
Mempunyai latar belakang falsafah di Universiti Sogang, Seoul, pengarah yang bersuara lembut ini merupakan pencinta sastera sejati, terutamanya karya Zola dan Philip Roth.
Filem vampirnya pada 2009, Thirst, adalah adaptasi daripada karya Zola, Therese Raquin, manakala filem romantik lesbiannya The Handmaiden pada 2016 pula diadaptasi daripada novel “Fingersmith” karya pengarang Britain, Sarah Waters.
No Other Choice diadaptasi daripada novel 1997, The Ax oleh Donald E. Westlake. Park telah melibatkan diri secara meluas dalam bidang televisyen, terutamanya melalui siri mini bahasa Inggeris The Little Drummer Girl, yang diadaptasi daripada novel John Le Carré, serta siri HBO tahun lalu, The Sympathizer, yang mengisahkan seorang perisik dari Vietnam Utara. – AFP