Skip to content

UTUSAN SARAWAK

SUMBER MAKLUMAT ERA BAHARU

Primary Menu
  • LAMAN UTAMA
  • IKLAN
  • SEMASA
  • WILAYAH
    • Selatan
    • Tengah
    • Utara
  • TEMPATAN
  • NASIONAL
  • INSPIRASI
  • KESIHATAN
  • ADVERTORIAL
  • RENCANA
  • TEKNOLOGI
  • PENDIDIKAN
  • BISNES
  • MAHKAMAH
  • JENAYAH
  • KEMALANGAN
  • KEBAKARAN
  • KOLUM
  • GLOBAL
  • SUKAN
  • WBS
  • Home
  • TEMPATAN
  • Masalah air di Batu 10 masih belum diselesaikan setelah lebih dua tahun rayuan
  • TEMPATAN

Masalah air di Batu 10 masih belum diselesaikan setelah lebih dua tahun rayuan

Utusan Sarawak 10 hours ago
LEE Muk Chong menunjukkan aliran air di kedai kopinya kepada Penghulu Lim Eng Huat dan Gerald Goh.

KOTA PADAWAN: Pemilik kedai di Batu 10 sekali lagi merayu agar Sarawak Water Sdn Bhd segera menyelesaikan masalah bekalan air yang telah membelenggu mereka lebih dua tahun.

Para pemilik kedai, yang terdiri daripada pemilik kedai kopi, bengkel kereta, perabot, perkakasan dan makanan haiwan, berkata kesabaran mereka semakin terhakis apabila masalah berterusan tanpa penyelesaian.

Mereka meluahkan rasa kecewa kepada Penghulu Lim Eng Huat dan Kaunselor Majlis Perbandaran Padawan (MPP), Gerald Goh, sambil menegaskan semua usaha untuk mendapatkan tindakan daripada Sarawak Water Sdn Bhd telah menemui jalan buntu.

Bulan lalu, Utusan Sarawak menyiarkan laporan mengenai isu itu selepas menerima aduan daripada para pemilik kedai.

Ketika dihubungi pada 15 Oktober, Sarawak Water Sdn Bhd memaklumkan bahawa mereka akan berhubung dengan pemilik kedai terjejas dan membentangkan pelan tindakan sementara sebelum akhir Oktober.

PEMILIK kedai yang marah meluahkan rasa kecewa mereka kepada Penghulu Lim Eng Huat.

Namun, sehingga kini, tiada sebarang perkembangan diterima.

Pemilik kedai kopi, Lee Muk Chong, berkata beliau bangun setiap hari dalam keadaan resah kerana tidak pasti sama ada akan ada bekalan air.

“Beberapa hari kebelakangan ini memang teruk. Cuaca panas, dan langsung tiada air. Saya dan ibu bapa tinggal di tingkat atas, tapi terpaksa turun ke bawah untuk memasak kerana tiada air.

“Kadang kala tekanan air terlalu rendah sehingga kami tak dapat memasak,” katanya.

Lee menambah bahawa janji berulang daripada pihak syarikat kini tidak lagi bermakna.

“Kami selalu dengar janji yang sama ‘tidak lama lagi’. Tapi ‘tidak lama lagi’ boleh jadi berbulan, malah bertahun. Adakah kami perlu tunggu lagi setahun?” soalnya.

Seorang pemilik kedai perabot berkata beliau terpaksa menyewa rumah lain selepas menunggu lebih setahun tanpa sebarang perubahan.

“Sekarang pun masih sama, tiada air. Susah untuk kami memasak dan mandi di rumah kedai,” ujarnya.

Seorang mekanik, Chong, berkata beliau tidak dapat berpindah kerana ibunya yang berusia 93 tahun takut berada di tempat baharu.

“Saya terpaksa memasang paip dari tingkat bawah ke atas sepanjang hari supaya ibu saya boleh mandi,” jelasnya.

Penghulu Lim Eng Huat dan Kapitan Lim Eng Hock mencadangkan Sarawak Water Sdn Bhd mempertimbangkan langkah sementara, seperti menyambungkan paip dari blok berdekatan ke deretan kedai yang terjejas.

Pengerusi MPP, Kaunselor Tan Kai, berkata beliau akan meneliti perkara itu.

“Saya akan memaklumkan kepada Sarawak Water Sdn Bhd untuk mencari jalan terbaik menyelesaikan masalah ini,” katanya ketika dihubungi.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Kitang, Dato Ir Lo Khere Chiang, memahami kekecewaan pemilik kedai dan berharap Sarawak Water Sdn Bhd mengambil tindakan segera bagi menangani isu tersebut.

Sementara itu, mesej teks yang dihantar kepada pihak berkuasa Sarawak Water Sdn Bhd tidak mendapat sebarang maklum balas.

Oleh Connie Chieng

Tags: TEMPATAN

Continue Reading

Previous: Kerjasama strategik Kuching Selatan dan Linshu dalam industri kreatif
Next: PDRM Sarawak gunakan SOSMA tumpas sindiket dadah

Arkib

  • TERMA & SYARAT
  • PENAFIAN
  • HUBUNGI KAMI
Utusan Sarawak By Warta Niaga Sdn.Bhd | MoreNews by AF themes.