Skip to content

UTUSAN SARAWAK

SUMBER MAKLUMAT ERA BAHARU

Primary Menu
  • LAMAN UTAMA
  • IKLAN
  • SEMASA
  • WILAYAH
    • Selatan
    • Tengah
    • Utara
  • TEMPATAN
  • NASIONAL
  • INSPIRASI
  • KESIHATAN
  • ADVERTORIAL
  • RENCANA
  • TEKNOLOGI
  • PENDIDIKAN
  • BISNES
  • MAHKAMAH
  • JENAYAH
  • KEMALANGAN
  • KEBAKARAN
  • KOLUM
  • GLOBAL
  • SUKAN
  • WBS
  • Home
  • TEMPATAN
  • Ling Kah Kiong gesa semakan segera had berat kenderaan di Sarawak
  • TEMPATAN

Ling Kah Kiong gesa semakan segera had berat kenderaan di Sarawak

Utusan Sarawak 3 hours ago
PENGERUSI Persekutuan Persatuan Lori Sarawak, Ling Kah Kiong.

KUCHING: Pengerusi Persekutuan Persatuan Lori Sarawak, Ling Kah Kiong, berkata beliau sentiasa mengingatkan pemandu yang bekerja di bawahnya supaya sedar bahawa memandu merupakan kerjaya mereka dan setiap kesilapan boleh mendatangkan kos yang tinggi.

Beliau menjelaskan bahawa pemandunya kadangkala disaman, kebanyakannya kerana tayar sudah tipis, dan beliau mengambil tanggungjawab membayar kompaun bagi pihak mereka.

Walaupun beberapa kesalahan boleh dirayu, namun beliau memilih untuk tidak membuat rayuan kerana proses itu memakan masa dan menelan kos tambahan.

Katanya, sebagai warganegara yang mematuhi undang-undang, beliau hanya membayar kompaun tersebut.

Mengenai isu pemandu lori memandu laju, Ling berkata akan sentiasa ada pemandu yang melebihi had laju, tetapi sebarang akibat yang timbul adalah tanggungjawab mereka sendiri.

Beliau menambah bahawa pengusaha lori di Sarawak kini berasa tidak puas hati dengan Had Berat Kasar Kenderaan (Gross Vehicle Weight Limit) yang dianggap tidak adil, sambil menekankan bahawa kerajaan perlu segera menaikkan had berat yang dibenarkan.

SALAH sebuah lori dinamakan ‘headstock.’

Ling berkata bahawa walaupun Kementerian Pengangkutan terus menguatkuasakan operasi anti-kelebihan muatan, Persekutuan Persatuan Lori Sarawak mendesak kerajaan supaya menyemak dan menaikkan terlebih dahulu had berat yang dibenarkan.

Industri bersedia bekerjasama dengan agensi penguatkuasaan kerana keutamaan adalah memastikan jalan raya selamat dan lancar.

Dengan membenarkan kenaikan had berat, risiko lebihan muatan dapat dikurangkan dan keselamatan semua pengguna jalan raya dapat dipertingkatkan.

Beliau menegaskan situasi semasa menimbulkan cabaran besar bagi sektor pengangkutan, khususnya percanggahan antara kelulusan model kenderaan dan reka bentuk badan kargo dengan peraturan penguatkuasaan.

“Semua model lori, reka bentuk badan, dan lori import diluluskan oleh Kementerian Pengangkutan sebelum dibenarkan berada di jalan raya, tetapi kenderaan yang sama tidak dibenarkan membawa berat yang sepadan dengan kapasiti yang telah diluluskan. Ketidakkonsistenan ini menimbulkan kekeliruan dan kesukaran kepada para pengusaha,” jelasnya.

Bagi lori pengadun simen, masalah serupa timbul kerana simen adalah bahan berketumpatan tinggi dengan berat setiap meter padu tetap.

“Walaupun lori pengadun simen dengan kapasiti lima hingga dua belas meter padu diluluskan, mereka tidak dibenarkan membawa berat setara kapasiti tersebut. Percanggahan ini menjejaskan sektor pembinaan dan pembangunan hartanah serta meningkatkan kos projek dan harga pasaran,” tambahnya.

Ling turut menyentuh pengangkutan jentera berat seperti ekskavator, traktor, kren bergerak, dan transformer yang melebihi had berat semasa.

Jika setiap mesin memerlukan permit khas dan permohonan mengambil masa lama, keberkesanan operasi akan terjejas dan projek pembangunan tempatan terbantut.

Keadaan ini juga menjejaskan keberkesanan pengangkutan di Pelabuhan Bintulu.

“Sebagai hab import utama bagi Sarawak tengah dan utara, pelabuhan bergantung kepada pergerakan barang lancar.

Untuk mengelak melebihi had berat, syarikat kini hanya boleh membawa satu kontena setiap trip berbanding dua, yang mengurangkan keberkesanan dan meningkatkan kos logistik.

Ini seterusnya menjejaskan harga barangan keperluan harian, ubat-ubatan, kos sara hidup, dan ekonomi keseluruhan,” katanya.

Ling juga mendesak ketelusan dan keadilan lebih tinggi dalam operasi timbang mudah alih. Beliau mencadangkan apabila wujud keraguan mengenai bacaan timbang, pegawai penguatkuasa menemani pengusaha ke stesen penimbangan pihak ketiga untuk semakan semula bagi memastikan ketepatan dan keadilan.

Beliau turut menyatakan bahawa Kementerian Pengangkutan masih belum mengeluarkan surat kebenaran kepada pembekal alat had laju, menjadikan pemasangan peranti itu secara sah tidak mungkin.

“Sukar difahami mengapa kementerian tidak memberikan kebenaran tetapi pada masa sama mengeluarkan notis kepada pengusaha, meletakkan industri dalam keadaan sukar,” tambahnya.

Oleh Connie Chieng

Tags: TEMPATAN

Continue Reading

Previous: Antara dunia yang fana dan akhirat yang kekal

Arkib

  • TERMA & SYARAT
  • PENAFIAN
  • HUBUNGI KAMI
Utusan Sarawak By Warta Niaga Sdn.Bhd | MoreNews by AF themes.