
KUCHING: Pengguna jalan raya, Lina Soo, menggesa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) mengambil tindakan segera susulan apa yang disifatkannya sebagai insiden keselamatan serius melibatkan keretanya.
Beliau mendakwa mengalami pecutan tiba-tiba yang tidak disengajakan serta kegagalan brek ketika memandu pada 31 Julai 2025.
Soo berkata kenderaan bernombor pendaftaran QCP1511 tiba-tiba memecut daripada 32 km/j kepada 94 km/j dalam tempoh sembilan saat di Jalan Takan, Song.
Beliau menambah bahawa brek gagal berfungsi, mengakibatkan kemalangan serius yang mencederakan keempat-empat penumpang, dengan dua daripadanya mengalami patah tulang rusuk dan tulang lain.
Insiden tersebut dirakam melalui kamera papan pemuka kenderaan.
Pada sidang media di sebuah hotel hari ini, Soo berkata beliau telah mengemukakan permohonan rasmi kepada JPJ dan MIROS pada 3 November 2025, namun masih belum menerima sebarang maklum balas.
Beliau menegaskan bahawa perkara ini melibatkan keselamatan awam, perlindungan pengguna dan pemantauan pihak berkuasa.
Beliau menyatakan bahawa syarikat pengeluar menjelaskan cermin mata hitam dan botol plastik menghalang pedal, namun beliau menolak dakwaan itu, dengan alasan tiada bukti kejuruteraan atau forensik disediakan untuk menyokong kesimpulan tersebut.
Soo juga menyorot satu kemas kini perisian Modul Kawalan Kenderaan (BCM) yang dilakukan pada keretanya ketika servis pada 12 September 2023.
Beliau berkata kemas kini tersebut direkodkan sebagai tuntutan kemas kini perisian BCM tetapi tidak pernah dimaklumkan kepadanya.
Soo menambah bahawa BCM berkait dengan fungsi utama seperti tindak balas pendikit, interpretasi isyarat brek, dan kestabilan kenderaan.
Beliau berkata sebarang panggilan balik yang tidak didedahkan atau dilakukan secara senyap menimbulkan kebimbangan dari segi peraturan dan memerlukan perhatian segera daripada pihak berkuasa.
Soo membuat beberapa gesaan, meminta JPJ dan MIROS menggunakan kuasa mereka dan menjalankan siasatan forensik yang telus berhubung punca pecutan tidak disengajakan dan kegagalan brek tersebut.
Beliau turut meminta Proton menyediakan data teknikal lengkap secara bertulis.
Beliau seterusnya meminta JPJ memberi jaminan bertulis bahawa pengeluar yang melakukan tindakan pembetulan secara tersembunyi atau panggilan balik tidak didedahkan akan disiasat atas kemungkinan pelanggaran peraturan.
Soo menasihatkan pemilik kereta supaya menyemak rekod servis mereka bagi sebarang kemas kini berkaitan BCM yang dilakukan tanpa pengetahuan mereka dan mendapatkan penjelasan serta dokumentasi sekiranya ada.
Soo turut memohon secara rasmi agar JPJ menyita kenderaannya bagi siasatan forensik menyeluruh, termasuk data perakam kejadian, log brek dan pendikit, data CAN bus, serta pengesahan sistem kawalan brek berlebihan.
Beliau turut meminta JPJ menjelaskan kemas kini perisian BCM tersebut dan tindakan yang telah diambil berkaitannya.
Beliau berkata insiden itu hampir meragut empat nyawa dan menggesa pihak berkuasa bertindak demi keselamatan awam di jalan raya Malaysia.
Oleh Connie Chieng