
KUALA LUMPUR: Honda Malaysia (Honda) hari ini mengumumkan langkah memanggil semula 87,490 unit kenderaannya bagi menggantikan pam bahan api sebagai langkah berjaga-jaga.
Model yang terlibat termasuk Accord (model tahun: 2013 – 2017), BR-V (2017 – 2018), City (2014 – 2019), City (Hybrid) (2018, 2019), Civic (2017, 2018), CR-V (2018 – 2020), HR-V (2015 – 2018), Jazz (2015 – 2020), Jazz (Hybrid) (2018) dan Odyssey (2017 – 2019).
“Pam pendesak berkemungkinan mengembang selepas berendam dalam bahan api untuk tempoh yang panjang, sekali gus berpotensi menghalang kenderaan daripada dihidupkan atau menyebabkan enjin terhenti ketika memandu,” kata syarikat itu dalam satu kenyataan.
Sebanyak 84,073 unit Jazz, City, Civic, Accord, BR-V, HR-V, CR-V dan Odyssey terlibat dalam panggilan semula tersebut.
Manakala, sebanyak 3,417 unit Civic dan CR-V terjejas dengan isu pam bahan api tekanan tinggi, yang mungkin retak berikutan penggunaan berpanjangan dan tekanan berlebihan, yang boleh mengakibatkan kebocoran bahan api atau menghasilkan bau petrol semasa memandu atau melahu.
Model yang terjejas dengan masalah pam bahan api tekanan tinggi ialah Civic (2023, 2024) dan CR-V (2024).
Honda berkata semua pelanggan yang terjejas akan dimaklumkan menerusi surat pemberitahuan, yang turut mengandungi maklumat mengenai butiran penarikan semula produk.
Pelanggan juga boleh menyemak sama ada kenderaan mereka terlibat dalam panggilan semula itu menerusi aplikasi Honda Touch.
Justeru, Honda menggesa semua pelanggan yang terjejas supaya menghubungi mana-mana pengedar sah Honda untuk membuat temu janji selepas menerima notis pemberitahuan bagi menggantikan pam bahan api, bergantung kepada ketersediaan alat ganti.
“Penggantian pam bahan api yang terjejas dan pam bahan api tekanan tinggi adalah percuma dan semua kos berkaitan aktiviti penggantian akan ditanggung oleh Honda Malaysia.’
“Stok penggantian akan tersedia secara berperingkat,” katanya.– Bernama