Skip to content

UTUSAN SARAWAK

SUMBER MAKLUMAT ERA BAHARU

Primary Menu
  • LAMAN UTAMA
  • IKLAN
  • SEMASA
  • WILAYAH
    • Selatan
    • Tengah
    • Utara
  • TEMPATAN
  • NASIONAL
  • INSPIRASI
  • KESIHATAN
  • ADVERTORIAL
  • RENCANA
  • TEKNOLOGI
  • PENDIDIKAN
  • BISNES
  • MAHKAMAH
  • JENAYAH
  • KEMALANGAN
  • KEBAKARAN
  • KOLUM
  • GLOBAL
  • SUKAN
  • WBS
  • Home
  • SEMASA
  • Honda Malaysia panggil semula 87,490 unit kenderaan susulan isu pam bahan api
  • SEMASA

Honda Malaysia panggil semula 87,490 unit kenderaan susulan isu pam bahan api

Utusan Sarawak 2 days ago
ANTARA Honda Civic keluaran 2017 dan 2018 yang dipanggil semula.

KUALA LUMPUR:  Honda Malaysia (Honda) hari ini mengumumkan langkah memanggil semula 87,490 unit kenderaannya bagi menggantikan pam bahan api sebagai langkah berjaga-jaga.

Model yang terlibat termasuk Accord (model tahun: 2013 – 2017), BR-V (2017 – 2018), City (2014 – 2019), City (Hybrid) (2018, 2019), Civic (2017, 2018), CR-V (2018 – 2020), HR-V (2015 – 2018), Jazz (2015 – 2020), Jazz (Hybrid) (2018) dan Odyssey (2017 – 2019).

“Pam pendesak berkemungkinan mengembang selepas berendam dalam bahan api untuk tempoh yang panjang, sekali gus berpotensi menghalang kenderaan daripada dihidupkan atau menyebabkan enjin terhenti ketika memandu,” kata syarikat itu dalam satu kenyataan.

Sebanyak 84,073 unit Jazz, City, Civic, Accord, BR-V, HR-V, CR-V dan Odyssey terlibat dalam panggilan semula tersebut.

Manakala, sebanyak 3,417 unit Civic dan CR-V terjejas dengan isu pam bahan api tekanan tinggi, yang mungkin retak berikutan penggunaan berpanjangan dan tekanan berlebihan, yang boleh mengakibatkan kebocoran bahan api atau menghasilkan bau petrol semasa memandu atau melahu.

Model yang terjejas dengan masalah pam bahan api tekanan tinggi ialah Civic (2023, 2024) dan CR-V (2024).

Honda berkata semua pelanggan yang terjejas akan dimaklumkan menerusi surat pemberitahuan, yang turut mengandungi maklumat mengenai butiran penarikan semula produk.

Pelanggan juga boleh menyemak sama ada kenderaan mereka terlibat dalam panggilan semula itu menerusi aplikasi Honda Touch.

Justeru, Honda menggesa semua pelanggan yang terjejas supaya menghubungi mana-mana pengedar sah Honda untuk membuat temu janji selepas menerima notis pemberitahuan bagi menggantikan pam bahan api, bergantung kepada ketersediaan alat ganti.

“Penggantian pam bahan api yang terjejas dan pam bahan api tekanan tinggi adalah percuma dan semua kos berkaitan aktiviti penggantian akan ditanggung oleh Honda Malaysia.’

“Stok penggantian akan tersedia secara berperingkat,” katanya.– Bernama

Continue Reading

Previous: Warga emas hilang ketika menjala ikan ditemui meninggal dunia
Next: 514 anggota, veteran ATM terima diploma RPEL, sijil PERHEBAT

Arkib

  • TERMA & SYARAT
  • PENAFIAN
  • HUBUNGI KAMI
Utusan Sarawak By Warta Niaga Sdn.Bhd | MoreNews by AF themes.