
SIBU: Kerajaan Sarawak terus komited memperkukuh sokongan terhadap Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC), mengiktiraf peranan penting institusi ini dalam melahirkan generasi muda yang berkualiti dan berdaya saing.
Menteri Pendidikan, Inovasi dan Pembangunan Bakat Dato Sri Roland Sagah Wee Inn, menegaskan bahawa sumbangan sekolah-sekolah ini kepada pembangunan negeri dan negara tidak boleh dinafikan.
“Kita mungkin berasal dari latar belakang dan sistem pendidikan yang berbeza, namun matlamat kita sama — untuk meningkatkan mutu pendidikan di Sarawak, tanpa mengira bahasa pengantar atau sistem persekolahan,” katanya.
Beliau berkata demikian semasa sesi Town Hall bersama Sekolah-sekolah Menengah Persendirian Cina yang diadakan di Sekolah Menengah Wong Nai Siong, di sini hari ini.
Roland menjelaskan bahawa kerajaan negeri tidak pernah melihat SMPC sebagai entiti asing dalam sistem pendidikan Sarawak, sebaliknya mengiktiraf mereka sebagai komponen penting dalam ekosistem pendidikan negeri.
“Sekolah Menengah Persendirian Cina bukanlah pihak luar. Anda adalah, dan akan terus menjadi, sebahagian daripada sistem pendidikan kita,” tegas beliau.
Tanggapi Isu dan Cabaran SMPC
Dalam sesi tersebut, Roland turut mengakui dan memahami kebimbangan yang disuarakan oleh wakil-wakil sekolah, termasuk isu kelestarian kewangan, latihan guru, integrasi kurikulum dan pengiktirafan kelayakan pelajar.
Walaupun bidang pendidikan terletak di bawah kuasa kerajaan Persekutuan, Roland menegaskan komitmen kerajaan Sarawak dalam meneruskan pendekatan inklusif dan menghargai kepelbagaian sistem pendidikan di negeri ini.
“Kami sedar akan cabaran yang dihadapi sekolah-sekolah ini, dan kerajaan akan terus mencari ruang kerjasama bagi memperkasakan institusi ini demi manfaat pelajar,” katanya.
Pengiktirafan UEC dan Bantuan Kewangan
Kerajaan Sarawak telah mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersatu (UEC) sejak 2014. Sejak itu, lebih RM10 juta telah disalurkan dalam bentuk bantuan kewangan kepada SMPC di seluruh negeri.
Dalam sesi dialog tersebut, wakil sekolah turut memohon agar dana tambahan dapat disalurkan, khususnya untuk menaik taraf kemudahan seperti makmal STEM.
“Permohonan ini perlu dikemukakan melalui Lembaga Sekolah Menengah Cina Persendirian kepada kerajaan negeri untuk pertimbangan sewajarnya,” ujar Roland.
Beliau menekankan bahawa sokongan kerajaan bukan semata-mata berdasarkan dasar, tetapi demi kepentingan murid, guru dan komuniti pendidikan secara keseluruhan.
“Apabila kita memperkukuh satu bahagian sistem pendidikan, kita memperkukuh keseluruhannya. Melabur dalam pendidikan bermakna melabur dalam masa depan negeri,” tambahnya lagi.
Roland, justeru, menyarankan semua pihak untuk terus bergerak seiring sebagai satu keluarga besar, demi membina masa depan pendidikan Sarawak yang lebih inklusif, progresif dan mampan.
Oleh Tarani Lanting