TOKYO: Sebanyak 12 daripada 14 kilang Toyota di Jepun menghentikan operasinya hari ini akibat masalah sistem yang tidak melibatkan serangan siber.
Pembuat kereta terbesar dunia itu mengelak daripada membincangkan butiran lain mengenai insiden itu.
“Sebanyak 12 kilang kenderaan, yang menjejaskan 25 talian, tidak dapat memproses tempahan untuk alat ganti kerana masalah sistem… Pada ketika ini, kami percaya ia bukan serangan siber,” kata jurucakap Toyota kepada AFP.
“Kami akan terus menyiasat punca perkara itu dan akan memulihkannya secepat mungkin.”
Ia tidak jelas dengan tepat bila pengeluaran biasa mungkin disambung semula. Ia tidak menyatakan sama ada kilang di luar negara terjejas.
Kilang Toyota di wilayah selatan Kyushu dan kilang anak syarikat Daihatsu di Kyoto kekal beroperasi, kata jurucakap itu.
Berita itu menyebabkan saham Toyota menjadi merah, didagangkan 0.64 peratus lebih rendah pada 2,421.0 yen.
Tetapi jualan kejutan nampaknya telah perlahan sebelum rehat tengah hari di pasaran Tokyo.
Tahun lalu, Toyota terpaksa menggantung semua kilang domestiknya selepas anak syarikatnya dilanda serangan siber.
Syarikat itu adalah antara syarikat yang paling penting dan dihormati di Jepun, dan aktiviti pengeluarannya mempunyai kesan yang luar biasa kepada ekonomi negara.
Toyota terkenal dengan kecekapan bertingkat dan sistem pengeluaran “tepat masa” yang hanya menyediakan penghantaran kecil bahagian yang diperlukan dan item lain pada pelbagai langkah proses pemasangan.
Amalan ini meminimumkan kos sambil meningkatkan kecekapan dan dikaji oleh pengeluar lain dan di sekolah perniagaan di seluruh dunia, tetapi juga datang dengan risiko.
Kereta gergasi itu mengekalkan mahkota kereta terlaris globalnya untuk tahun ketiga berturut-turut pada 2022, tetapi seperti kebanyakan industri telah menghadapi masalah pandemik dan kesan kekurangan cip global.
Namun, Toyota menyasarkan untuk memperoleh keuntungan bersih tahunan sebanyak 2.58 trilion yen ($17.6 bilion), meningkat 5.2 peratus pada tahun, dan jualan 38 trilion yen untuk tahun fiskal hingga Mac 2024.
Pengeluar kereta utama menikmati lonjakan permintaan global yang pesat selepas pandemik Covid-19 memperlahankan aktiviti pembuatan.
Kekurangan bahan semikonduktor yang teruk mempunyai kapasiti pengeluaran terhad untuk pelbagai produk daripada kereta hingga telefon pintar.
Toyota telah berkata bahawa bekalan cip bertambah baik dan ia telah menaikkan harga produk dan bekerjasama dengan pembekal untuk mengembalikan aktiviti pengeluaran kepada normal.
Tambahnya, bagaimanapun, syarikat itu masih mengalami kelewatan dalam penghantaran kenderaan baharu kepada pelanggan. – AFP