PENGASAS sekolah Abu Kahfi (dua,kanan) mengajar pelajar di sebuah sekolah pondok untuk kanak-kanak pekak di
Sleman, Indonesia.• Foto AFP
YOGYAKARTA: Di sebuah sekolah pondok di kawasan kejiranan di pinggir kota Yogyakarta, Indonesia, bunyi bacaan al-Quran tidak kedengaran.
Ini adalah sekolah agama untuk kanak-kanak pekak dan di sini para pelajar memberi isyarat pantas dengan tangan mereka, belajar membaca al-Quran dalam bahasa isyarat Arab.
Menurut Kementerian Hal Ehwal Agama, sekolah pondok adalah sebahagian daripada kehidupan di Indonesia dengan kira-kira empat juta pelajar menetap di 27,000 institusi di seluruh negara,
Tetapi, sekolah pondok ini adalah antara segelintir yang menawarkan pendidikan agama untuk pelajar pekak di negara majoriti Islam terbesar di dunia.
“Semuanya berpunca daripada kegelisahan saya apabila mendapati kanak-kanak pekak di Indonesia tidak tahu agama mereka,” kata pengasas sekolah, Abu Kahfi kepada AFP.
Lelaki berusia 48 tahun itu menubuhkan sekolah itu pada akhir 2019 selepas berkawan dengan beberapa orang pekak dan menyedari mereka tidak mempunyai akses kepada pendidikan Islam.
Ia kini menempatkan 115 kanak-kanak lelaki dan perempuan pekak dari seluruh nusantara yang berkongsi impian untuk menjadi seorang hafiz, seorang yang boleh menghafaz Al-Quran dengan hati.
Kanak-kanak duduk bersila di atas lantai, menggerakkan tangan mereka secara ekspresif sambil melihat ke bawah pada buku teks mereka.
Pelajar hanya bertegur sapa selepas membacakan petikan dengan betul kepada Kahfi apabila dia memanggil mereka ke hadapan kelas.
Ia adalah pendidikan agama untuk kanak-kanak yang tidak pernah belajar tentang agama atau al-Quran dan yang bahasa ibundanya adalah bahasa Indonesia.
“Kesukarannya sangat besar,” kata Kahfi.
Di dalam bilik 100 meter dari kanak-kanak lelaki, sekumpulan kanak-kanak perempuan berpakaian Islam konservatif duduk berasingan daripada rakan lelaki mereka, menjalankan amalan yang sama dalam barisan.
Bagi pelajar berusia 20 tahun, Laela Dhiya Ulhaq, belajar di sekolah itu membawa kegembiraan dan kebanggaan kepada ibu bapanya.
“Saya mahu ke syurga bersama ibu dan ayah saya… Saya juga tidak mahu meninggalkan tempat ini. Saya mahu menjadi seorang guru di sini,” kata pelajar tertua sekolah itu.
Walaupun orang lain boleh menghafal suku kata untuk membaca teks dengan kuat, orang cacat pendengaran mesti menghafal setiap watak tunggal 30 juzuk ayat kitab suci itu.
Muhammad Rafa, seorang pelajar berusia 13 tahun yang mendaftar di sekolah itu selama dua tahun, menggulung ibu jari dan jarinya ke tanda yang berbeza, memberi fokus untuk mempelajari ayat di hadapannya.
“Saya sangat gembira di sini. Keadaan di rumah sangat sunyi, tiada sesiapa untuk bercakap kerana tiada siapa yang pekak, semua orang normal,” kata Rafa, yang menghafal sembilan juzuk al-Quran kepada AFP melalui jurubahasa.
Kedua-dua Kahfi dan penderma menyediakan pembiayaan untuk sekolah dan kanak-kanak daripada keluarga miskin yang tidak mampu membayar yuran pendaftaran 1 juta rupiah (AS$68) yang membayar buku, pakaian seragam dan peralatan mandian dibenarkan belajar secara percuma.
Kanak-kanak juga mempelajari undang-undang Islam, matematik, sains dan bahasa asing supaya mereka dapat melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.
Tetapi, satu lagi impak sekolah ialah meningkatkan keyakinan kanak-kanak sebagai anggota masyarakat bermasalah pendengaran.
“Anak saya dahulunya mempunyai harga diri yang sangat rendah, dia tahu dia berbeza.
“Sejak dia datang (ke sini) dia tidak lagi malu untuk muncul di khalayak ramai. Dia memberitahu saya, Tuhan menjadikan dia seperti ini dan dia menerima sepenuhnya siapa dia.” kata Zainal Arifin, yang anaknya Arfi yang berusia 11 tahun belajar di sekolah itu.